Columbus +11,2 °C Mažai debesuota
Trečiadienis, 1 Geg 2024
Columbus +11,2 °C Mažai debesuota
Trečiadienis, 1 Geg 2024

Paradoksas: viskas brangsta, o autobusai jau veža nemokamai

2022/01/19


Nuo praėjusių metų rugpjūčio pirmosios Mažeikių autobusų parkas nemokamai veža keleivius ir miesto, ir priemiesčio maršrutais. Tokį sprendimą priėmė Mažeikių rajono savivaldybės taryba.

Iš automobilių – į autobusus

Mažeikių autobusų parko direktorius Arvydas Šemeta „Ūkininko patarėjui“ sakė, kad nemokamo viešojo transporto idėja rajone buvo atsiradusi jau seniau, nes žmonės domėjosi, kodėl nemokamai keleiviai vežami kitose Žemaitijos savivaldybėse – Šilalėje, Plungėje, Kretingoje.

„Sudarydami galimybę žmonėms persėsti iš nuosavų automobilių į viešąjį transportą, pasiekėme kelių tikslų – pagerinome susisiekimą Mažeikiuose ir rajone, mažiname triukšmo lygį ir prisidedame prie švaresnės krašto aplinkos. Prieš priimdami sprendimą, kartu su savivaldybės vadovais viską nuosekliai apsvarstėme, suskaičiavome. Pinigai, kuriuos surinkdavome už miesto ir priemiesčio maršrutuose keleiviams parduotus bilietus, nebūdavo dideli. Suskaičiavome, kad per mėnesį savivaldybės autobusų parkui iš savivaldybės biudžeto reikės papildomai sumokėti tik apie 15 tūkst. Eur“, – ŪP pasakojo A. Šemeta, pažymėdamas, kad viešasis transportas padeda spręsti ne tik susisiekimo, bet ir socialines rajono gyventojų problemas.

Malonu ateiti į Mažeikių autobusų stotį, nes autobusas į namus kaime parveš nemokamai...

Autobusų parko vadovas teigė, jog didžiausią dalį viešojo transporto keleivių sudaro mokiniai, senjorai, individualių poreikių turintys žmonės, kuriems ir taip taikomos važiavimo lengvatos. Jis tikisi, kad geranoriškas savivaldybės sprendimas ir kitus gyventojus paskatins naudotis viešuoju transportu.

Pradėjus nemokamą keleivių vežimą, buvo sudaryta speciali savivaldybės, seniūnijų, autobusų parko atstovų komisija. „Kartą per mėnesį joje aptariama, kaip optimizuoti viešojo transporto maršrutus, sprendžiama, į kurias gyvenvietes ar kaimus reikėtų važiuoti dažniau, derinami autobusų išvykimo grafikai ir t. t. Sudėliojame visus pliusus ir minusus bei stengiamės teikti kuo geresnes paslaugas pagal keleivių poreikius. Kadangi esame laimėję keleivių vežimo konkursą bendram skaičiui kilometrų, ką nors didindami turime optimizuoti ir mažinti. Todėl negalime plėstis, t. y. atidarinėti naujų maršrutų, reikia kažką koreguoti. Ir būtina suprasti, kad tai yra socialinė paslauga, todėl ir dėl vienos moteriškaitės autobusui tenka važiuoti į atokesnį kaimelį“, – aiškino Mažeikių autobusų parko direktorius.

Beje, nors važiavimai autobusu ir yra nemokami, keleiviai vis tiek privalo įsigyti bilietus. Jų vertė – nulinė, žmonėms mokėti nereikia. Keleivių bilietai reikalingi skaičiuoti važiuojančiųjų srautus, taip pat žmonių saugumui užtikrinti. Todėl atsitikus nelaimei, turėdamas bilietą keleivis gali įrodyti, kad važiavo būtent šito autobusų parko autobusu, jam bus išmokėtas socialinis draudimas.

Mažeikių autobusų parkas veža keleivius trimis miesto ir dvidešimt šešiais priemiesčio maršrutais.

Balsuos už tokius politikus

A. Šemeta teigė, kad autobusų parko vadovai jau galvoja ir apie netolimos ateities planus. „Dalyvaujame ES inicijuotoje Klimato kaitos programoje, teiksime paraišką elektriniams autobusams įsigyti. Mūsų siekis – kad bent mieste važinėtų tik ekologiškos, modernios, keleiviams patogios transporto priemonės. Tikimės, jog rajono savivaldybė prisidės diegiant infrastruktūrą, padės spręsti kitas kylančias problemas. Visų mūsų bendras tikslas – dirbti rajono gyventojų labui“, – kalbėjo autobusų parko direktorius.

Mažeikių autobusų parko direktorius Arvydas Šemeta: „Visų mūsų bendras tikslas – dirbti rajono gyventojų labui.“            

Mažeikių autobusų parkas yra vienas Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) steigėjų ir aktyvus jos narys. Šios asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis ŪP sakė neturintis tikslios informacijos, kiek savivaldybių šalyje jau yra priėmusios sprendimus dėl nemokamo keleivių vežimo miesto ir priemiesčio maršrutais. Jo manymu, per praėjusius metus tokių savivaldybių padvigubėjo ir dabar jau gali būti apie dešimt.

„Kadangi rajonuose dabar didesnę dalį sudaro savivaldybių biudžeto lėšos ir tik maža dalis pinigų surenkama iš keleivių už parduotus bilietus, todėl savivaldybėms visiškai nedaug tereikia prisidėti ir padaryti keleivių važiavimą nemokamą. Akivaizdu, kad tai paskatina žmones naudotis viešojo transporto paslaugomis. O Lietuvai einant žaliojo kurso link tai yra tiesiog aktualus klausimas. Jeigu geras viešasis transportas, reiškia, kad savivaldybės vykdo gerą politiką. Žmonės rinkimuose visada balsuoja už tokius politikus. Be tokių politikų žaliojo kurso tikslų Lietuva nepasieks“, – ir rimtai, ir juokais sakė LKVA prezidentas.

Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis: „Savivaldybėms visiškai nedaug tereikia prisidėti siekiant padaryti keleivių važiavimą nemokamą.“

G. Nakučio teigimu, džiugu, kad Mažeikių autobusų parkas ketina atnaujinti savo transporto priemones ekologiškais autobusais ir teiks paraišką finansavimui gauti iš Klimato kaitos programos lėšų. „Žalinti“ transportą turės visos keleivių vežimo įmonės, nes, remiantis Vyriausybės sprendimu, nuo 2027 metų visas didmiesčių viešasis, taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiantis transportas privalės naudoti tik energiją iš atsinaujinančių išteklių, o nuo 2029 metų keleiviai nebegalės būti vežami kitokiomis transporto priemonėmis – tik naudojančiomis energiją iš atsinaujinančių išteklių“ – pabrėžė LKVA prezidentas.

Džiaugiasi ir rokiškėnai

Nuo praėjusių metų pradžios Rokiškio miesto autobusų maršrutai irgi tapo nemokami. Prie miesto maršrutų priskaičiuoti ir reisai į sodų bendrijas bei Kalneliškių kaimą, kur įrengtos naujosios Rokiškio kapinės. Pasak rajono savivaldybės mero Ramūno Godeliausko, nuo š. m. antrojo pusmečio planuojama padaryti nemokamus ir priemiestinius autobusų maršrutus.

Aiškinamajame rašte savivaldybės tarybai, kuri priėmė tokį sprendimą, teigta, kad nemokamas keleivių vežimas miesto maršrutais kitose šalyse, o ir kai kuriuose Lietuvos miestuose, jau pasiteisinusi praktika. Augant taršos mokesčiams, didėjant gamtosauginiams reikalavimams, vis didesnis dėmesys skiriamas viešojo transporto plėtrai. Tokią nemokamą paslaugą teikia Kretingos, Šilutės, Šilalės, Tauragės, Mažeikių ir kitos savivaldybės. Praktika rodo, kad priėmus tokius sprendimus, savivaldybių išlaidos didėja nežymiai. Jas atperka ir teigiamas poveikis aplinkai, ir gyventojų poreikių, patogaus susisiekimo užtikrinimas.

Aiškinamojo rašto rengėjai suskaičiavo, kad nemokamas keleivių vežimas Rokiškio mieste savivaldybės biudžetui per metus atsieitų tik 25 tūkst. Eur. Tai nedidelė investicija, palyginus su tuo, kiek savivaldybė dotuoja Rokiškio autobusų parką. Meras R. Godeliauskas neslepia tikrosios padėties – ir miesto, ir priemiesčio maršrutai parkui yra nuostolingi. Motyvas diegti nemokamą keleivių vežimą – paprastas: koks skirtumas, ar tuo pačiu maršrutu važiuoja tuštokas, ar pilnas autobusas, vis tiek išlaidos už degalus, vairuotojo darbą, autobuso eksploatacinės išlaidos yra panašios. Tad kodėl nepasirūpinti ir rokiškėnų patogumu, ir aplinkosaugos problemomis, jei vis tiek autobusų maršrutus reikia dotuoti.

Pasak Rokiškio mero, kaip ir miesto maršrutus, taip ir priemiesčio, ketinama koreguoti, atsižvelgiant į keleivių pageidavimus dėl laiko, dažnumo ir kitų svarbių dalykų. Nemokami priemiesčio maršrutai bus puikus akstinas plėsti atokesnių miestelių, kaimų gyventojų galimybes dirbti, motyvuoti bedarbius ir duoti postūmių darbo rinkai.

2022-01-19 ŪP korespondentas Stasys BIELSKIS

123rf, Mažeikių autobusų parko ir Rokiškio r. savivaldybės nuotraukos

nemokamas viešasis transportas, nemokamas keleivių vežimas, Gintaras Nakutis, Arvydas Šemeta, Stasys Bielskis, Ūkininko patarėjas
Dalintis

Advertisement

Advertisement

2024/05/01

Žalioji elektra ar biometanas?

Europos Sąjunga (ES) yra užsibrėžusi labai ambicingus biometano gamybos ir panaudojimo tikslus. Ir Lietuvoje ministerijos kalba apie proveržį, tačiau jų planai nuo realybės skiriasi. Visi sutinka, kad biometano gamyba – žiedinės ekonomikos p...
2024/05/01

Ekonomistai: šalies ekonomika grįžo į augimo trajektoriją, ji augs ir toliau

Lietuvos bendrajam vidaus produktui (BVP) per ketvirtį paaugus 0,8 proc., o per metus – 2,9 proc., ekonomistai sako, kad tai rodo šalies ekonomikos sugrįžimą „į augimo trajektoriją“ bei leidžia tikėtis tolesnio jos augimo.
2024/05/01

Nuo paraiškos pateikimo iki paramos sutarties pasirašymo

Ar greitai tapsiu paramos gavėju? Šis klausimas iškyla ne vienam ūkininkui, laukiančiam paramos savo projektui patvirtinimo. Šiame straipsnyje trumpai apžvelgsime, kaip priimamas sprendimas dėl paramos skyrimo pagal Lietuvos k...
2024/05/01

Europos Sąjungos vėliavos spalvomis nušvito statiniai Vilniuje

Gegužės 1-ąją minime Lietuvos narystės Europos Sąjungoje dvidešimtmetį. Šia proga Europos Sąjungos vėliavos spalvomis nušvito statiniai Vilniuje. Kviečiame pasižvalgyti po nuotraukų galeriją.
2024/05/01

Tręšti ar netręšti persodinamus pomidorų daigus?

Kol dar vyksta neformalūs pomidorų daigų nuotraukų konkursai, kamuoja hamletiškas klausimas: tręšti ar ne juos persodinant, jeigu taip, tai – kuo, kada ir kiek?
2024/05/01

Policijos prevencinės priemonės šalies keliuose gegužės mėnesį

Tikslinės prevencinės eismo dalyvių kontrolės priemonės gegužės  mėnesį bus vykdomos valstybinės ir vietinės reikšmės keliuose, policijos pareigūnai dirbs viešuoju, neviešuoju ar mišriuoju patruliavimo būdu.
2024/05/01

Aplinkosaugininkai: ištirtos ir sutvarkytos 6 atliekomis užterštos teritorijos Aukštaitijoje

Aplinkos apsaugos departamento (AAD) Panevėžio valdybos specialistai, naudodamiesi „Tvarkau Lietuvą“ žemėlapyje gyventojų pateiktais pranešimais, per pirmąjį šių metų ketvirtį ištyrė ir įpareigojo sutvarkyti 6 atli...
2024/05/01

Pieno supirkimo kainos Latvijoje per metus sumažėjo 16 proc.

Ryga (LETA-BNS). Vidutinė pieno supirkimo kaina Latvijoje vasarį buvo 15,8 proc. mažesnė nei tą patį praėjusių metų mėnesį – 39,37 euro už 100 kilogramų, rodo Latvijos žemės ūkio duomenų centro informacija.
2024/04/30

Europos Komisija pradėjo oficialią procedūrą prieš „Facebook“ ir „Instagram“

Šiandien Europos Komisija pradėjo oficialią procedūrą, kad įvertintų, ar bendrovė „Meta“, „Facebook“ ir „Instagram“ paslaugų teikėja, nepažeidė Skaitmeninių paslaugų akto.